Perintöhyrrä – keskustelun innoittaja alakoululaisille

Peli (pdf)

 

Työkalun avulla voit viritellä mutkatonta keskustelua kulttuuriperinnöstä tai johdatella eri-ikäisiä oppijoita syvempään pohdintaan. Perinnehyrrä tuo kulttuuriperinnön lähelle lapsia ja nuoria ja vahvistaa heidän osallisuuttaan kulttuuriperinnöstä käytävissä keskusteluissa.

Hyrrän kysymykset vievät elävän kulttuuriperinnön ja kestävän kehityksen äärelle. Aineeton kulttuuriperintö on elävää perinnettä, joka on läsnä ihmisten elämässä. Elävää perintöä ovat esimerkiksi juhlat, käsityötaidot, tanssi ja musiikki, suullinen perinne sekä ruokaan tai luontoon liittyvät elävät perinteet. Se koskettaa meitä kaikkia arjessa ja juhlassa, työssä ja harrastuksissa.

Perintöhyrrän otsikointi noudattaa opetussuunnitelmien laaja-alaisen osaamisen arvoperustaa ja kannustaa oppilaiden ja opettajien yhteiseen oppimisprosessiin.

Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1) • Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) • Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) • Monilukutaito (L4) • Tieto ja viestintäteknologinen osaaminen (L5) • Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) • Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)

Kuinka hyrrää käytetään?

  1. Tämän tehtävän voit tehdä yksin pohtien tai pareittain keskustellen.
  2. Valitse itsellesi tärkeä elävä perintö (esim. juhla, käsityö, ruoka, leikki, luontoon liittyvä toiminta).
  3. Tutki erilaisia otsikoita hyrrän ulkokehältä ja valitse niistä yksi tai useampi.
  4. Pohdi itsekseen tai kysy parilta otsikon alla olevat kysymykset. Mieti niitä valitsemasi perinteen kannalta ja vastaa kysymyksiin suullisesti tai kirjallisesti.Huom! Voit myös keksiä lisää omia kysymyksiä.